EEN APK KEURING BIJ AUTO- EN GARAGEBEDRIJF SCHMITZ
Een APK keuring laat u natuurlijk uitsluitend uitvoeren door een RDW erkend bedrijf. Deze herkent u aan het rood en wit gestreepte schild). Wij zijn aangesteld als officieel erkend APK Keuringsstation en worden regelmatig door de RDW gecontroleerd. Daarnaast controleert de RDW steekproefsgewijs of de keuring goed is uitgevoerd. Jaarlijks controleert de RDW zo'n 200.000 voertuigen. Dat is 3% van het aantal voertuigen dat ieder jaar wordt gekeurd. Sinds 1 maart 2000 controleert de RDW ook steekproefsgewijs voertuigen die zijn afgemeld als afgekeurd.
Tijdens de APK keuring controleert onze keurmeester uw auto onder andere op de volgende onderdelen:
Verkeersveiligheid:
Remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie.
Milieu:
Uitlaatgassen- en roetmeting.
Algemeen:
Het Voertuigbewijs, voertuigidentificatienummer en de gebruikte brandstof.
Roetmeting:
Sinds 1 januari 1997 ondergaan auto's met een dieselmotor én met een bouwjaar van 1980 of later bij de APK een roetmeting. De APK-keurmeester volgt hierbij een voor heel Europa vastgestelde meting. Bij deze meting is het van groot belang dat u uw voertuig in een goede staat van onderhoud voor de keuring aanbiedt om motorschade te voorkomen. De dieselmotoren van na 1972 zijn erop geconstrueerd om deze meting te kunnen ondergaan mits de onderhoudsbeurten overeenkomstig de fabrieksvoorschriften zijn uitgevoerd.
Viergasmeting:
Vanaf 1 januari 1998 moeten auto's met een benzinemotor of LPG-motor met een 'geregelde' katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.
Wat is APK ?
De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een in Europa wettelijk verplichte keuring ter bevordering van de verkeersveiligheid en ter bescherming van het milieu. In Nederland staat de keuringsplicht beschreven in de Wegenverkeerswet 1994 en daarvan afgeleide regelingen. Volgens deze regelgeving moet u uw personenauto, of bedrijfsauto die - beladen - niet zwaarder mag zijn dan 3.500 kg, jaarlijks laten keuren. Tenminste, als de voertuig drie jaar of ouder is. Zware bedrijfsauto's, aanhangwagens en opleggers moeten jaarlijks worden gekeurd vanaf het moment dat ze één jaar oud zijn. De APK is een momentopname en geeft geen garantie dat uw voertuig de rest van het jaar veilig blijft om mee te rijden en dat u een jaar lang geen onderhoud hoeft te plegen. Regelmatige controle en onderhoud van uw voertuig blijft dus belangrijk.
Wanneer moet uw voertuig gekeurd worden ?
De zogenaamde 'datum van eerste toelating' is bepalend voor de keuring. Deze datum is vermeld op kentekenbewijzen afgegeven na 1 januari 1995. Bij kentekenbewijzen afgegeven vóór deze datum is de datum van eerste toelating meestal de afgiftedatum van het Voertuigbewijs. Drie jaar na deze datum moet een personenauto of bestelauto voor het eerst zijn gekeurd en daarna ieder jaar. Zware bedrijfsvoertuigen moeten één jaar na genoemde datum voor het eerst zijn gekeurd. U kunt het voertuig al vanaf twee maanden vóór de keuringsdatum laten keuren. Als het voertuig niet, of niet tijdig is goedgekeurd, kunt u een bekeuring krijgen.Op APK-vervaldatum online kunt u bekijken voor welke datum uw voertuig APK-goedgekeurd moet zijn (dat kan alleen als het voertuig al eerder een APK-keuring heeft ondergaan). Sinds 22 november 2004 informeert de RDW u vroegtijdig wanneer uw voertuig uiterlijk APK-goedgekeurd moet zijn.
Wat kost een APK ?
De APK kan deel uitmaken van een onderhoudsbeurt of apart uitgevoerd worden. Informeer naar de kosten hier van.
Het keuringsrapport
Als uw voertuig is gekeurd ontvangt u een keuringsrapport, zowel bij een goedkeuring als bij een afkeuring van het voertuig.
Het keuringsrapport (bij een goedgekeurde auto) moet u tijdens het gebruik van het voertuig bij u hebben. De politie kan er om vragen.
Sinds 1 maart 2000 moeten op het keuringsrapport niet alleen de reparatie- en afkeurpunten worden aangegeven, maar ook adviespunten. Dit zijn geconstateerde gebreken die nog niet tot afkeuring van uw voertuig leiden maar wel binnen afzienbare tijd vervangen of gerepareerd moeten worden.
Verplicht meewerken aan de steekproef
Het kan gebeuren dat uw voertuig geselecteerd is voor een steekproef.
Uw voertuig moet dan na de keuring nog beschikbaar blijven voor de RDW.
De RDW-controleur is binnen 90 minuten na de afmelding aanwezig.
Uw voertuig moet dus (maximaal) anderhalf uur, plus de tijd die nodig is voor de steekproefherkeuring zelf, beschikbaar blijven. U bent verplicht om aan de steekproef mee te werken.
Wanneer u uw voertuig meeneemt voordat de RDW is geweest, krijgt u geen keuringsrapport.
De eventuele goedkeuring van uw voertuig wordt dan ingetrokken en de nieuwe APK-keuring mag daarna alleen worden verricht door de RDW.
U kunt dus niet meer terecht bij het bedrijf dat de keuring heeft verricht.